Varför?

Varje kväll, när lugnet har lagt sig, ligger jag vaken i sängen och tittar upp i taket. Mina tankar surrar runt, och oavsett vart dom startar slutar de alltid på sjukdomen. Det går inte att undgå tanken på det som en gång försökte ta mitt liv. Varje kväll, då mina tankar överröstar tystnaden  kommer frågan upp... Varför?
Folk säger ”lämna det bakom dig, du är frisk nu”. Jag lovar, jag försöker! Det går framåt och det blir bättre var dag som går. Men ändå finns det alltid någonting som drar mig tillbaka, och det är just den där frågan - Varför?
Tänk att inte få veta varför du blev sjuk, varför du fick cancer. Föddes jag med det eller dök den bara upp? Är det lika lätt för den att tränga sig på igen som för första gången?  Eller finns det någonting annat inuti mig som ännu inte har utvecklat sig men som så småningom kommer titta fram? Det finns så många frågor men grunden till alla frågor är just frågan: Varför hände det från början?
Jag vet att mina frågor aldrig kommer att bli besvarade, därav kommer jag heller aldrig att kunna lägga sjukdomen bakom mig. Sjukdomen är en del av mig, den har gjort mig till den jag är idag - på både gott och ont. Trots att den trycker ner mig varje dag så ger den mig även styrka och kraft till att fortsätta kämpa.
Varje kväll, när lugnet har lagt sig, ligger jag vaken i sängen och tittar upp i taket. Mina tankar surrar runt, och oavsett vart dom startar slutar de alltid på sjukdomen. Det går inte att undgå tanken på det som en gång försökte ta mitt liv. Varje kväll, då mina tankar överröstar tystnaden  kommer frågan upp... Varför?
-
Folk säger ”lämna det bakom dig, du är frisk nu”. Jag lovar, jag försöker! Det går framåt och det blir bättre var dag som går. Men ändå finns det alltid någonting som drar mig tillbaka, och det är just den där frågan - Varför?
-
Tänk att inte få veta varför du blev sjuk, varför du fick cancer. Föddes jag med det eller dök den bara upp? Är det lika lätt för den att tränga sig på igen som för första gången?  Eller finns det någonting annat inuti mig som ännu inte har utvecklat sig men som så småningom kommer titta fram? Det finns så många frågor men grunden till alla frågor är just frågan: Varför hände det från början?
-
Jag vet att mina frågor aldrig kommer att bli besvarade, därav kommer jag heller aldrig att kunna lägga sjukdomen bakom mig. Sjukdomen är en del av mig, den har gjort mig till den jag är idag - på både gott och ont. Trots att den trycker ner mig varje dag så ger den mig även styrka och kraft till att fortsätta kämpa.
-


Kommentarer
Postat av: Helen y

Fina du! Du är stark!

2012-04-09 @ 00:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: