att "gå vidare"

Sedan mitt senaste inlägg angående kommentaren jag fick har jag funderat på det som stod, i form av "gå vidare". Ja, det må vara lätt att säga, men allt svårare att göra. Jag önskar mer än något annat att jag hade kunnat glömma allt som varit och fortsätta se framåt. Men är det verkligen så lätt att bara förtränga någonting så stort som bara skedde för två år sedan, börja leva och gå vidare.? Nej, det går inte! Har du aldrig funnit dig i situationen själv så finns det ingen mening att be någon släppa taget och gå vidare, för det är verkligen inte enkelt. 

Självklart finns det de tillfällen då jag glömmer av att jag varit sjuk, då tankarna flyger iväg på annat håll, men det är endast när jag är bland massa annat folk och har annat att tänka på. Men så fort jag är ensam och tankarna snurrar kring allt och ingenting så finns de där lilla ordet 'cancer' på ett hörn och trycker sig fram.
Ni som inte genomgått sjukdomen eller någon liknande sjukdom själva tänker inte alltid på allt som sjukdomen har fört med sig. Jag kan inte förtränga sjukdomen, det kommer jag aldrig kunna göra. Jag har amputerat bort ett finger p.g.a att tumören satt i handen, och jag har ett ärr vid sidan av axeln som syns varje gång jag tittar mig själv i spegeln. Jag påminns varje morgon, varje kväll och hela dagarna av att jag har haft cancer. Jag kan inte blunda för min hand och jag kan inte krossa alla speglar för att undvika att se mina ärr. Det funkar inte

Att be en människa som genomgått en extrem sjukdom, att gå vidare och försöka se framåt är ingen idé. Det kommer ta år att bearbeta allting och förstå vad som hände och att faktiskt försöka acceptera hur det har blivit. Åtminstone i mitt fall.


OBS! Inlägget är INTE riktat åt personen som kommenterade, utan det är bara överlag. Ni får självklart ha era åsikter och tankar, men tänk er för och försök sätta er in i personen i frågans situation innan.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag förstår dej,delvis !<3

Det är samma för mig, även fast ärret inte syns,men saker märks ,som jag har sämre balans och reaktionsförmåga ...<3

Du vet att om du vill snacka så finns jag alltid<3

[email protected] eller [email protected]



Btw: ska du på lägret som barncancerföreningen har i maj?:)

Eller är det bara för östra ,där jag bor?

Skulle va kul om vi hade setts ;)

2012-01-28 @ 11:35:11
URL: http://tellizjojjo.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag förstår dej,delvis !<3

Det är samma för mig, även fast ärret inte syns,men saker märks ,som jag har sämre balans och reaktionsförmåga ...<3

Du vet att om du vill snacka så finns jag alltid<3

[email protected] eller [email protected]



Btw: ska du på lägret som barncancerföreningen har i maj?:)

Eller är det bara för östra ,där jag bor?

Skulle va kul om vi hade setts ;)

2012-01-28 @ 11:36:25
URL: http://tellizjojjo.blogg.se/
Postat av: Johanna

Kunde inte hitta dig på facebook, kan kolla en gång till när jag kmr hem:)

Annars kan du adda mig, Johanna frank(har en svartvit bild) ;)

2012-01-28 @ 19:27:59
URL: http://tellizjojjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: